Tuesday, March 15, 2011

TOLUMNIA THE LITTLE DOLL








Kalau sebut namanya mungkin ramai yang ternganga, tapi kalau tengok bunganya mesti kata allaa.... ni oncidium takkan tak kenal kut. Tapi sekarang yang jenis ni dah ada nama sendiri TOLUMNIA .. pelik juga nak menyebutnyakan?? tapi ok je.. lama-lama biasa. Berdaun tirus macam pedang aladin dan kecik je pokoknya tinggi tak sampai sejengkal pun, tapi bunganya cantik bukan main. Dulu duk dalam kumpulan Oncidium kerana pertikaian tentang lipnya membuatkan RHS [Royal Horticultural Society] meletakkannya dalam kumpulan baru, macam vanda tulang atau pensel tu lah kan dia sekarang dah dapat nama baru.. Papilionanthe.... haa sedap jugak nama tu. Berasal dari kepulauan Caribbean, Bahamas, Haiti dan pulau-pulau sekitarnya.
Variasi warna Tolumnia ni amat menarik sekali, jarang ada pada orkid lain. Walaupun bunganya kecil-kecil tapi paduan warna dan bintik-bintik yang menarik membuatkan dia kelihatan sungguh comel. Nak nampak lagi cantik biarkan dia hingga jadi clump yg besar dan letakkan rapat dengan pasuan warna yang lain......... mesti hebat hasilnya.
Mungkin nampak senang nak tanam orkid jenis ni, tapi kena ingat Tolumnia ni tak ada bulb nak simpan air, so kena rajin siram masa cuaca panas,kalau tidak anaknya cepat mati, daun pun cepat jadi kuning dan kering, dek kerana dia jenis epiphytes so boleh juga ditanam di potongan kayu.

No comments:

Post a Comment